/ Allmänt /

huvudet hänger inte med

Är det konstigt att sakna känslan utav slem ?
Sakna dom där grön/gula klumparna som ständigt kom ut ur min mun i ett papper, spy påse, på gräsmattan eller på golvet sidan om sängen?

Jag förstår om ni tror jag är dum i huvudet som saknar det när jag fått ett par friska lungor utan slem...

Men vet ni vad ?
Efter att ha levt ett liv där mesta dels utav ens tid går åt till att rensa bort allt slem och så plötsligt en dag så är där ingen slem som ska bort?
Men vart enda litet burr eller rörelse i luftvägen är slem, det är bara är så.
Det är en omställning som tar tid att vänja sig vid och det är inte konstigt egentligen.
Samtidigt är det en otrolig befrielse, att kunna börja dagen utan den där hostattacken som tog enorm energi, psyke och smärta.


NEJ jag saknar inte allt slem, jag vill bara att mitt huvud ska börja hänga med och försöka ta till sig att jag faktiskt har ett par friska lungor. Så att jag kan få börja njuta utav dom, på riktigt!

Däremot har mina tankar börjat komma igång.
Jag har ett par friska lungor, hur sjukt är inte det ?
Någon där ute har gett mig sina lungor när den själv inte hade någon nytta utav dom längre?
Hur mycket mer skulle jag orkar fortsätta hålla igång med mina egna lungor ?
Vad kommer hända här näst ?

Jag kan ju kort sagt säga att transplantationen inte alls gått som jag hade målat upp framför mig.
Det har gått FÖR BRA och FÖR FORT på så kort tid..
Självklart är jag innerst inne evigt tacksam för att det har gått bra, men det har gjort att jag inte riktigt hunnit med att få ta in det hela och bearbeta det vilket faktiskt är rätt viktigt.



Sen finns det något inom mig som tycker det är otroligt orättvist att jag fått nya lungor medan ni är flera stycken därute som fortfarande får slita med de där jävla slemmet!
Men jag vet också att man blir inte transplanterad utan anledning..
Och även fast det låter helt fantastiskt " jag har bra syresättning, inget slem, ingen hosta, jag kan cykla osv.." så är inte en transplantation någonting jag vill att någon ska behöva gå igenom!!
Nu har det gått väldigt fort och bra  för mig men så är det inte för alla.
Sen så är det mycket man måste tänka på efter en transplantation som tex att ens immunförsvar kommer vara ständigt nersatt utav avstötnings medicinerna vilket gör att det blir extra extra extra viktigt att hålla sig ifrån alla smittorisker, blodsockret blir påverkad utav alla mediciner vilket gör det ännu lite jobbigare, medicinerna går inte att ta när som och hur som utan man måste göra precis som det är bestämt utifrån blodproverna och sen finns alltid risken till avstötning där runt hörnet.
Det kommer vara värt det, för jag hade inte överlevt länge till med mina gamla lungor, men som sagt så är det inget jag tycker man ska drömma om eller så!

Med det vill jag säga till alla slemmiga typer där ute att hur jobbigt det än är när ni går upp på morgonen, hur kast det än kan kännas eller hur gärna ni än vill ge upp..
Fortsätt kämpa på för ni är starkare än ni tror och livet är för värdefullt för att ge upp!


/slemkärlek





 

#1 / / Ulla johannesson:

Hej Ida! Det är så härligt att höra att det gått så bra för dig och jag tror att alla vi som följt dig tycker att det var det mest rättvisa som kunde hända att just du fick den här chansen till ett bättre liv💕. Hälsningar Ulla( mormor till en cf- sjuk tjej).