/ Allmänt /

Vecka 3 är färdig.




Hejsan alla, är de bra med er ?
Själv har de varit en vecka med trötthet, värk i lungorna och problem med lederna.
 
Som ni kanske läst så var jag inlagd denna veckan och gjorde det sista i utredningen för lungtransplantation.
Jag låg som vanligt på barn där jag alltid ligger men alla undersökningar gjordes på vuxen!
Jag fick träffa i princip alla som har med detta att göra, thoraxkirurgen, kordinatoren, kuratorn, sköterskan, läkaren, Två olika sjukgymnaster, kollat in dom två avdelningar man kommer hamna på innan och efter transplantationen, dietist fast kommer ha  min vanliga då han även har hand om transplanterade och så klart mina ordinarie läkare, sköterska och sjukgymnast!
 
Har bland annat gjort ett lungscintigram, där både andades jag in och fick in sprutat ett radioaktivt ämne som sedan skulle läsas av i en typ av röntgen maskin, vad jag förstod det som så var skillnaden att den stråla inte på mig utan jag strålade på maskinen med hjälp av medlet.
Lungröntgen, där dom röntgade olika lungorna men de gör jag ändå ibland så de va inget "nytt".
Ett UKG på hjärtat, det är som ett ultraljud där dom kollar hjärtats pumpfunktion.
Tagit en del blodprover och  urinnäsasvalj odlingar.
Lagat mina håll, HELT SJÄLV UTAN BEDÖVNING (ville bara säga att jag är stolt över mig själv då jag inte varit hos tandläkaren själv förr..)
Sen har jag även gjort arbetsprov, mätt bentätheten och andra undersökningar tidigare innan denna veckan.
 
 
Det blev en hel del spring fram och tillbaka, mycket gjort och lite vila!
Har inte fått gjort något skolarbete alls vilket stressar mig en del men så får de va!
Men varit på lekterapin en stund innan dom stängde och även när dom hade tonårsöppet då bakade vi cupcake's.
 
Igår träffa jag läkaren som har hand om utredningen och pratade om veckan.
Jag hade någon bakterie i mitt urin men min antibiotika som jag får intravenöst nu skulle hjälpa mot de.
Svaren på mitt hjärta och njure hade kommit och jag har ett väldigt bra hjärta utan problem och en njure som funkar galant !
Något bra får man ju ändå ha ..;)
Sen fick jag även reda på vilken blodgrupp jag har.
De finns A, B, AB och 0, för att jag ska kunna få lungor från någon annan så måste vi ha samma blodgrupp och längd.
Jag har AB vilket gör att jag kan få från princip alla blodgrupper !
Fråga mig inte hur utan de bara är så ..;)
Så har en väldigt "bra"  blodgrupp kan man ju säga ..;)
 
Då alla svar från prover och undersökningar inte hade kommit ännu + att mitt "fall" ska tas upp nästa vecka på deras  stor rond så kommer jag få svar om 1 till 2 veckor.
 
Men läkaren så att som de ser ut nu är chansen väldigt stor att jag sätts upp på listan!
Mer vet jag inte ännu.
 
Detta var bara ett inlägg då en del har undrar hur de gick :)
Kommer skriva mer senare.
/slemkärlek ♥


 
#1 / / Anonym:

Hej hoppas det för din skull att du kommer upp på listan och får må bättre snart igen du är en stor skäppe för alla med CF jag läser din blogg till och från efter som jag själv har CF och är 30 år :) kram på dig så länge var rädd om dig
mvh Lena

#2 / / Delicia:

Håller tummar o tår att du kommer på denna fina lista kärlek & ljus till dig

#3 / / J:

Hej!

Kämpa på tjejen!
Blir otroligt rörd av att läsa detta, att i så tidigt skede vara tvungen att behöva byta lungor. Jag är själv 19 & har CF. Är dock kille. Hoppas över mitt hjärta att det går som det ska & att du får leva ett livat liv & aldrig behöva tacka nej till roliga saker ens vänner ska göra pga att du inte orkar eller dylik. Kriga på!!
En stor och värmande kram från mig.